Pamiętaj, że bezpieczeństwo Twojego komputera, tabletu czy smartphone zależy tylko od Ciebie. Korzystając z serwisu CBP lub z serwisu CUI zadbaj o bezpieczeństwo swoich transakcji.
- zawsze przed zalogowaniem się do bankowości elektronicznej zweryfikuj, czy adres strony zaczyna się od „https” oraz czy certyfikat strony wystawiony jest dla Banku Spółdzielczego w Skępem lub dla Centrum Usług Internetowych (zamknięta kłódka). Klikając na żółtą kłódkę można sprawdzić wystawcę oraz datę wygaśnięcia certyfikatu,
- kończąc pracę w bankowości internetowej zawsze należy używać opcji „Wyloguj”,
- nigdy nie ujawniaj nikomu swojego identyfikatora oraz hasła. W szczególnych przypadkach Bank może poprosić o podanie identyfikatora (tylko identyfikatora) jedynie w celu identyfikacji zgłoszenia problemu technicznego,
- dbaj o bezpieczeństwo swoich środków autoryzacyjnych (token, karta mikroprocesorowa, telefon).
- pamiętaj, że Bank nie wysyła do Klientów e-maili z prośbą o podanie danych identyfikacyjnych.
Bezpieczeństwo urządzeń końcowych (np. komputer, tablet, smartphone):
- na urządzeniu końcowym powinno być zainstalowane oprogramowanie antywirusowe i chroniące przed malware, spy-ware, ad-ware, a także uruchomiony firewall.
- zalecamy regularne aktualizowanie oprogramowania swoich urządzeń końcowych: systemu operacyjnego, przeglądarek internetowych, oprogramowania antywirusowego oraz firewall.
- poziom zabezpieczeń przeglądarki internetowej powinien być ustawiony na poziomie co najmniej średnim.
- nie korzystaj z bankowości internetowej na urządzeniach, których oprogramowanie nie jest Ci znane.
- nigdy nie przechowuj swojego identyfikatora i hasła na swoim urządzeniu.
- nie instaluj nieznanych Ci programów pobranych z witryn www lub otrzymanych z pocztą e-mail.
- korzystanie z programów P2P zwiększa ryzyko obniżenia bezpieczeństwa Twojego komputera.
Bank dla zwiększenia bezpieczeństwa Klienta wprowadził dodatkowe zabezpieczenia:
Ostrzeżenie przed działaniem wirusa VBKLIP 1. Jest to zabezpieczenie przed rodzajem szkodliwego oprogramowania, którego działanie polega na podmianie numeru rachunku bankowego skopiowanego do schowka. W ten sposób, gdy klient banku, np. opłaca rachunek kopiując numer konta i następnie go wklejając, wysyła w rzeczywistości przelew na inne konto niż zamierzał.
Logowanie - filtrowanie adresów IP klienta. W procesie logowania się użytkowników do CUI następuje weryfikacja adresu IP na podstawie zdefiniowanej konfiguracji filtrowania adresów IP. Usługa pozwala zabezpieczyć się, przed logowaniem do bankowości elektronicznej z innych niż dozwolone przez operatora adresy IP (np. logowanie będzie możliwe tylko w miejscu pracy, a nie z komputera domowego). Warto podkreślić, że możliwe jest skonfigurowanie odrębnych filtrów dla każdego z użytkowników, co pozwoli w sposób elastyczny zarządzać dostępem do bankowości elektronicznej (np. w firmie, właściciel firmy będzie mógł logować się z różnych lokalizacji, a pozostali pracownicy tylko i wyłącznie z siedziby firmy).
Cyberbezpieczeństwo.
Bądź cyberbezpieczny i zapoznaj się z poniższymi filmami instruktażowymi.
9 zasad cyberbezpieczeństwa
- Ustaw silne hasło
- Masz klucz do Banku
- W sklepach internetowych
- Nie klikaj
- Dbaj o swoje dane
- Korzystaj ostrożnie
- Zainstaluj i aktualizuj
- Stań się przeszkodą
- Uwaga cyberatak !
Alerty bezpieczeństwa:
18.01.2022 Ostrzegamy o oszustwach na portalach OLX/Vinted/Allegro
Sprzedajesz swój towar za pomocą popularnych serwisów internetowych np. OLX/Vinted/Allegro? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży, a kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora np. WhatsApp i wykazuje zainteresowanie kupnem przedmiotu? Później dostajesz od niego link na WhatsAppie w celu rzekomego odbioru pieniędzy:
albo instrukcję wraz z linkiem na Twój adres e-mail:
Uważaj! To oszustwo. Link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić swoje dane do logowania. Ta strona łudząco przypomina stronę logowania do Twojego Banku. Jeśli ujawnisz na niej swój login, hasło oraz kod SMS – te dane trafią bezpośrednio do oszusta.
- Nie klikaj!
Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz postępował według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie! - Nie podawaj żadnych kodów z wiadomości SMS od banku!
Możesz dostać wiadomość z kodem SMS dotyczącym aktywacji aplikacji mobilnej na nowym urządzeniu. To oszust próbuje na swoim urządzeniu aktywować aplikację mobilną. Jeśli mu się to uda – będzie mógł zmienić limity dla Twojej karty, limity przelewów oraz aktywować usługę BLIK i w ten sposób wyprowadzić pieniądze z Twojego konta. - Zadbaj o to, na co masz wpływ
Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej. - Czytaj SMS-y od Banku. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz. Jeśli w treści SMS-a informujemy, że aktywujesz aplikację SGB mobile – a tego nie zlecasz, to właściwie pewne, że na Twoim koncie bankowym jest zalogowany oszust.
- Nie otwieraj linków, które rzekomo mają pozwolić na odbiór pieniędzy za wystawiony przez Ciebie przedmiot.
- Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem czy aplikacją, np. WhatsApp, e-mail.
Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa przerwij transakcję i skontaktuj się z nami.
Kontakt z Infolinią SGB:
- 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
- 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).
18.01.2022 UWAGA NA OSZUSTWO "ZWROT 300 ZŁ ZA SZCZEPIENIE"
Szanowni Państwo,
Ostrzegamy przed fałszywą stroną, na której oszuści oferują zwrot 300 zł za szczepienie. Jeżeli Klient wprowadzi tam swoje hasło do banku, trafi ono bezpośrednio do oszustów, którzy wykorzystają je do kradzieży środków.
Wygląd strony jest łudząco podobny do rządowych witryn. Użyto na niej polskiego godła i napisu "gov.pl", używanego przez państwowe instytucje. Na stronie możemy przeczytać: "Odbierz 300 zł za szczepienie od Prezydenta Andrzeja Dudy". Pieniądze mają pochodzić z nieistniejącego programu "Wsparcie", uruchomionego rzekomo 12 stycznia 2022 roku. Oszukańcza strona informuje, że otrzymają je "wszyscy Polacy, którzy przeszli pełen cykl szczepienia".
Niebezpieczna strona:
gov.pl-covid[.]pl
26.03.2021 Uwaga na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – podszywanie się pod pracowników Banku nadal groźne!
Ponownie ostrzegamy przed przestępcami podającymi się za pracowników banku. Osoby te przez telefon wyłudzają poufne dane dotyczące haseł, kodów PIN/SMS. Jak to robią? Informują rozmówcę, że dane te potrzebne są do zwiększenia bezpieczeństwa lub przeprowadzany jest test działania bankowości. Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by w Waszym telefonie wyświetlił się numer infolinii Banku lub zaufanego pracownika Banku! Dla uwiarygodnienia swojej legendy mogą podawać się za pracowników IT lub bezpieczeństwa.
W rzeczywistości celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania/narzędzia autoryzacyjnego lub innych cennych danych, które nie powinny być upublicznione osobom postronnym!
Przypominamy, że pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji.
Pracownik również w rozmowie telefonicznej nie poprosi o instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.
W przypadku, gdy:
- odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku,
- masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych,
- podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie,
skontaktuj się z bankiem!
Pamiętaj – nie podawaj nigdy przez telefon nadmiarowych informacji, nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką Banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia).